onsdag 20 december 2017

Bakgrund kring vårt sparande

Som ett nyårslöfte till mg själv 2017 så skulle jag få ordning på vår familjs ekonomi. Min fru som inte är särskilt intresserad av att hålla på med det här gav mig fria händer men hade svårt för att engagera sig i det. Just familjens engagemang kan vara en svårighet som jag tänkte prata om i ett senare inlägg.

Men egentligen hände inte så mycket den första tiden 2017. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra eller hur jag skulle börja.

Det var egentligen min pappa som fick mig vid ett tillfälle att tänka till kring hur min dåvarande bank faktiskt jobbar. Jag googlade och hamnade på den utmärkta bloggen Rika Tillsammans. Den var verkligen en stor inspiration. Jag kunde inte sluta läsa och se på Jans filmer där han diskuterade kring ekonomi och sparande. Hur enkelt det egentligen är. Jag började fundera kring vad för slags sparande vi egentligen hade idag för oss och för våra barn.

När de två äldsta barnen var någonstans kring 3-5 år så bestämde vi att vi måste spara till dem. För något. Vad visste vi inte, men spara till barnen bör man ju. Så vi bokade en tid hos vårt lokala bankkontor. Helt utan att läsa på, vi var ju båda rätt ointresserade av detta. Vi tipsades där om att investera i en fond som skulle anpassas efter deras ålder och lägga den i en kapitalförsäkring. Det lät bra tyckte vi och avgiften på 1% för försäkring och 2% för fonden lät ju billigt.

När vårt tredje barn föddes så var det ju bara naturligt att fortsätta på samma spår så även han fick detta.

Men 1+2% avgift. Det mina vänner, det är enligt min mening ohederligt mycket avgift.

För mig och min fru hade vi sedan ett år inget sparande alls då vår pensionsförsäkring, motsvarande barnens sparande, hade stoppats på bankens inrådan efter regeringens beslut om att inte subventionera denna sparform. Men vi betalade såklart avgiften för pensionsförsäkringen.

Bland de första beslut jag tog var att flytta alla dessa pengar till ISK-konton hos avanza istället och det var inte helt lätt. Men målmedveten som jag ändå är så kändes motgångarna förvånansvärt enkla att ta sig an.

Att ha en pensionsförsäkring som står och tickar på Avanza kostar exakt 0%. Vilket är rimligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Målet är viktigare än resan?

Det skrivs väldigt mycket om mål just nu bland ekonomibloggare. Vad är ditt mål? Att bli ekonomiskt oberoende vid XX år? Att gå i pension vi...