tisdag 19 december 2017

Första inlägget

Här har jag för avsikt att skriva ned förändringarna i min familjs ekonomi. Från att ha levt över/kring/ingen aning våra tillgångar under många år bestämde jag mig 2017 att nu ska det bli ordning.

Jag satte upp några mål:

- Avskaffa Statoil-kort
- Avskaffa ICA-kreditkort
- Spara en buffert på 50.000 för bilen eller för inköp av nästa bil
- Spara till en buffert för oförutsedda händelser på 6 månadslöner.

Jag älskar att resa och har inte rest på flera år, utanför jobbet, varför jag också bestämde mig för att alla inköp numera skall göras via SAS Eurobonus-kopplade kreditkort. Alla andra kort är alltså skrotade. Även om detta medför en viss kostnad så kommer det leda till att jag och min familj kommer kunna resa mer. Jag återkommer till detta i senare inlägg.

Detta var alltså målet någonstans i januari/februari 2017. Målen har reviderats ganska mycket sedan dess. Men det återkommer jag till framöver.

Jag är en person som när jag väl intresserar mig ordentligt för något verkligen går all in, jag nördar ner mig något otroligt. Särskilt när det ger så snabb belöning som sparande och ekonomiskt tänk. Det ger nästan daglig belöning.

Så i april/maj startade jag ett konto hos Avanza efter en snabb opinions-undersökning på twitter. De flesta verkade tycka bättre om Avanza än Nordnet.

Från början hade vi väldigt lite utrymme för sparande och vi hade väldigt många och höga utgifter samt även gamla kreditskulder med mera. De första månaderna startade med ca 2% sparkvot. Med sparkvot menar jag alltså hur hög andel av lönen som går till sparande. Det första målet var 5% för att så snabbt som möjligt nå 10%.

I november nådde vi 8,6%. Hade det inte varit för lite oförutsedda utgifter hade vi klarat 10%. Men det är nära.

Hur jag nått dit kommer jag dela med mig av i kommande inlägg och även tankar om framtiden.

Jag skriver detta mest för mig själv för att dokumentera det jag har gjort. Men kan jag inspirera någon att ta tag i sin familjs ekonomi så heja!

Märk väl att jag inte är någon expert utan jag bara beskriver här vad jag själv gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Målet är viktigare än resan?

Det skrivs väldigt mycket om mål just nu bland ekonomibloggare. Vad är ditt mål? Att bli ekonomiskt oberoende vid XX år? Att gå i pension vi...