lördag 30 december 2017

Att flytta barnens pengar - en studie i tålamod

Det här är ett inlägg jag bara behövde få ur mig. Kanske som ett skräckexempel till er som läser det. SE TILL ATT FÅ DET RÄTT FRÅN BÖRJAN!

Våra barn hade kapitalförsäkringar hos Handelsbanken (SHB) med någon slags dyr fond. Totalt hade de ca 3% i kostnader. Utvecklingen var dock ganska bra men den kostanden är ju som ni vet en jäkla massa pengar så jag jag bestämde mig för att flytta pengarna till ISK hos Avanza.

Så, steg 1:
- Öppna konto hos Avanza i ditt barns namn.
Se till att din fru/man är närvarande för ni behöver båda signera med era bank ID. Inte så svårt.

Steg 2:
 - Begära flytt pengarna från gammelbank till Avanza.
Här behöver du blanketter från din gammelbank. Jag fick dom postade till mig på några dagar. Jag kände min gamla bankperson väl så bemötandet och hjälpen var det aldrig problem med. Vi skötte det över facebook.

Blanketterna fylldes i av mig och min fru. Där skulle man då också fylla i kontonummer hos Avanza vart pengarna skulle. Jag gjorde detta och skickade in detta till SHB.

Steg 3:
- Faktiskt flytt av pengarna till Avanza
Nu började problemen. Inom ca 3-4 veckor kom äldsta sonens pengar in på hans konto. Väl lång tid bara det. Men de andra två barnens pengar kom inte. En vecka senare började jag bli lite orolig och kontaktade både Avanza och SHB. Ingen hade någon aning om var pengarna var. Här ungefär blev jag rätt irriterad men jag kände mig ändå målmedveten och jag kämpade på. Både Avanza och SHB lovade att undersöka på sin sida.

Nästa dag dök det upp två utbetalningskort. Med 45.000 respektive 18.000 kr....

Jag facebookar min kontakt på SHB som blir irriterad på detta, precis som jag. Hon kontaktar sina kompisar på SHB Liv och får till svar att "nä vi måste ringa och kolla med Avanza att det verkligen är barnens konto och ibland så svarar de inte när vi ringer så vi skickade ett utbetalningskort istället".

Jag är som sagt fortfarande målmedveten så efter en löprunda och ilskan ute i asfalten så tänker jag att "ok, det är lugnt. Jag går till närmaste SHB-kontor och ber de sätta in detta på Avanza direkt". Så med blanketter signerade av mig och min fru stegar jag in på bankkontoret. Jag har precis innan jag går skrivit upp rätt kontonummer.

Banktjejen gör sitt jobb. För över pengarna och jag ska se dem redan samma eftermiddag. Vilket jag gör. Men på fel konto. Mellansonens pengar är på minsta sonens konto. En normal människa hade kanske gått ut på stan och dödat någon. Jag inser att just detta steg dock var mitt fel.
Men jag tänker att har jag nått så här långt så borde jag väl kunna klara detta sista mål. Och det kan ju inte vara något problem att föra över mellan Avanza-konton.

Eller?

Steg 4:
- Flytt mellan konton hos Avanza.
Det går inte.
Jag skriver ut nya blanketter från Avanza som skall skickas in. Ett uttag från ett konto till ett konto i en annan bank. Detta skall skickas in tillsammans med kopia på min och min frus legitimation och vi skall signera dessa kopior.

Sagt och gjort.

Igår kom blanketterna tillbaka.

Tydligen duger det inte längre utan nu behöver våra signerade legitimationer också vidimeras av två andra personer. Så imorgon på nyårsafton tänker jag att två av våra vänner ska få hjälpa till med detta. Vi får se om nu detta löser problemet.

Jag hoppas att någon nån gång googlar fram detta inlägg och skrattar lite och lär sig innan de ska flytta pengar för sina barn. Se till att det är rätt från början för det är ett ändlöst helvete sen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Målet är viktigare än resan?

Det skrivs väldigt mycket om mål just nu bland ekonomibloggare. Vad är ditt mål? Att bli ekonomiskt oberoende vid XX år? Att gå i pension vi...