söndag 14 januari 2018

Budget 2018

Jag är precis klar, tror jag, med familjens budget för 2018. Jag har försökt att inte göra några glädjesiffror utan så realistiskt som det bara går.

Vi har intäkter tillsammans som uppgår till ca 57.000kr efter skatt inkl barnbidrag och i snitt har vi 42.000kr i utgifter per månad. Och då är allt inräknat. Däremot har jag ännu inte fått till något bra system för övrig shopping. Jag kan se på Tink som jag följer slaviskt att vi handlar lite mer kläder vissa månader. Typ skolstart och så. Men lite oklart hur jag ska sätta av pengarna för dessa poster. Så visst, det behövs lite mer arbete innan budgeten är helt klar. Det är en pågående process som man säger.

Nu under början på året kommer jag att spara mindre än vanligt då jag har kostnader för en skada på bilen, aktiviteter för barnen och allt möjligt som dyker upp. Det gör att jag dessvärre måste gå på lite kredit. Det känns inte så bra men samtidigt när jag tittar på årsbudgeten så känner jag mig ändå hyfsat lugn. 

En bra sak med budgeten är just det. Den får mig att höja blicken och inte bara se månad för månad som jag har gjort tidigare. Budgeten, även om den är uppbyggd per månad, ger mig ett långsiktigt perspektiv. 

Det som däremot är läget just nu, och det är väl som det är, är att jag har sågat på utgifterna så mycket jag kan. Det går inte att sänka så många kostnader som det är nu. Det jag kämpar med är att våra matkostnader ska ner. Jag har en vän som ligger på 6000kr/ månad medan vi ligger runt 8-10.000kr / månad. Men min känsla är att en del av skillnaden ligger i att vi har valt att bara köpa ekologiskt där det går. Kanske är det inte allt men vi jobbar på det. Målet är under 8000kr/månad. Jag veckohandlar varje tisdag på Coop då det är 5% rabatt (medlemstisdag) och vi ser till att inte småhandla på lokala Hemköp så mycket.

Om ett par år däremot så kommer vissa större poster (lån) däremot vara borta och där kan det hända väldigt mycket. 

Vad gäller intäktssidan så kommer vi att få se våra första utdelningar i år, men de är så små att jag inte ens räknar in dom i budget. Min tanke är att de ska gå rakt till nya aktier. Men jag har ännu inte bestämt hur jag ska föra in de i budgeten. 

Processen när jag gjorde budgeten var att jag dels förde in alla våra månatliga utgifter som jag har specificerade i mitt gigantiska Excel-ark plus de mer sällankommande. Sen gick jag igenom Tink månad för månad 2017 och såg vad vi hade för kostnader då och förde in motsvarande för 2018. I och med att jag hade mycket av siffrorna redan specificerade så tog det mig inte längre än ca 3 timmar. Men känslan av att ha budgeten är helt klart värd mer än dessa tre timmar en söndag. Känslan är att jag kommer se över den här budgeten och uppföljningen med samma entusiasm som jag följer mina konton på Avanza. 

Hur gör du med budgetering? Är det något som du jobbar med? Har du några tips eller tankar kring det? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Målet är viktigare än resan?

Det skrivs väldigt mycket om mål just nu bland ekonomibloggare. Vad är ditt mål? Att bli ekonomiskt oberoende vid XX år? Att gå i pension vi...