fredag 8 juni 2018

Målet är viktigare än resan?

Det skrivs väldigt mycket om mål just nu bland ekonomibloggare. Vad är ditt mål? Att bli ekonomiskt oberoende vid XX år? Att gå i pension vid XX? Att jobba mindre.

Det har fått mig att fundera lite kring mitt eget mål med sparandet.

Jag började sparandet en gång i tiden då jag befann mig i en situation ekonomiskt som inte var bra. Vi levde på varenda krona varje månad och ibland utöver det. Det var ingen ordning alls på vår ekonomi och sparande var det inte något tal om. Förutom då det där vi hade för barnen sen många år tillbaka, som jag bloggat om tidigare.

Men hur som helst så bestämde jag mig vid årsskiftet 2016/2017 att nu skulle det bli ordning på vår ekonomi. Vi skulle ha koll på våra utgifter och vi skulle bli rika. Jag visste inte riktigt hur men jag började läsa lite på bloggar - framför allt Rika Tillsammans gick jag igång på. Det var så enkelt och glasklart alltihop. Målet där och då var att ta oss upp från vår dåligt skötta ekonomi och enkelt sagt - bli rika. Jag hade ingen definition där och då vad rikedom ens var och jag vet ännu inte om jag har den definitionen klar för mig nu.

Jag har satt vissa finansiella delmål såklart. Innan året är slut ska vi äga si och så många aktier från det och det bolaget. Det är ett roligt och enkelt sätt att göra det. Men jag har nog fortfarande inte definierat något långsiktigt mål som jag jobbar mot. Det finns luddiga tankar om att gå i pension tidigare, inte extremt tidigt men kanske 55-60. Eller bara jobba mindre. Eller kanske målet är att bara spara och investera ihop till 10 miljoner kronor - att sparandet är målet i sig? Eller kanske allt?

För mig är sparandet så pass inspirerande i sig att just nu kanske bara målet är att göra just det - att spara och investera så mycket som möjligt och se hur rik jag kan bli. Mest pengar på banken när den dör vinner?

Vi får se helt enkelt. Kanske det utkristalliserar sig ett mål så småningom eller så jobbar jag bara på och blir så rik jag kan bli.

4 kommentarer:

  1. Hej! Hittade hit och blev intresserad av det du skriver. Jag tycker också det är svårt med mål. Jag har egentligen ingen dröm om att bli ekonomiskt oberoende. Jag funderade länge på mål och mitt slutade i att portföljens utdelningar ska betala en semesterresa varje år. Kanske att jag kan gå i pension innan 65 iaf. I bakhuvudet finns en dröm ett ett boende i södra Europa.
    Ska bli spännande att börja följa din språkresa.
    MVH Pappa betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparresa ska det såklart stå

      Radera
    2. Hej och tack för din kommentar! Jag har följt din blogg sedan jag började intressera mig för det här.
      Intressant med semester-målet. Det lär ju bli häftigare och häftigare resor för varje år.

      Radera
    3. Tack och kul att höra.
      Ja precis. Uppgraderingar för varje resa :)

      Radera

Målet är viktigare än resan?

Det skrivs väldigt mycket om mål just nu bland ekonomibloggare. Vad är ditt mål? Att bli ekonomiskt oberoende vid XX år? Att gå i pension vi...